برنامه ریزی

برنامه‌ریزی صحیح و هوشمندانه به عنوان اولین اصل هر کسب و کار شناخته می‌شود. یک برنامه صحیح به عنوان نقشه راه کسب و کار عمل نموده و تمام فعالیت‌های مجموعه را هماهنگ می‌سازد.
برنامه‌ریزی بر اساس نوع، بازه زمانی و ... به سطوح و انواع مختلف تقسیم‌بندی می‌شود. شرکت آرتمن با بهره‌گیری از متخصصان با تجربه برنامه‌ریزی، انواع خدمات را به شرح زیر به کسب و کارها، ارائه می‌نماید. 

 

 

1-برنامه ریزی استراتژیک
مهمترین قدم در ایجاد یک کسب و کار و یا آغاز یک فعالیت شغلی، داشتن یک دورنمای مناسب، اهداف میانی و روش های دستیابی به آنها می باشد. وجود یک برنامه منسجم همانند یک نقشه راه می تواند منجر به دستیابی به اهداف تعریف شده گردد.
برنامه ریزی استراتژیک به عنوان مهم ترین ابزار، برنامه ریزی بلند مدت، می تواند راهگشای کسب و کارهای مختلف باشد.
این شرکت افتخار دارد با بهره گیری از اساتید مجرب و استفاده از روش های تحلیل و محاسباتی مورد استفاده در مبحث برنامه ریزی استراتژیک، به انواع مشتریان از کسب و کارهای کوچک تا سازمان های بزرگ و پیچیده در جهت ایجاد یک برنامه صحیح استراتژیک، کمک نماید. 
هنر و علم تدوین، اجرا و ارزیابی تصمیمات چندگانه، که سازمان را قادر می سازد به هدفهای بلندمدت خود دست یابد و برای کسب موفقیت سازمانی بر هماهنگی مدیریت، بازاریابی، امورمالی(حسابداری)، تولید (عملیات)، تحقیق و توسعه و سیستم اطلاعات رایانه ای تاکید دارد.
در یک سازمان بزرگ فعالیتهایی که در زمینه تدوین، اجرا و ارزیابی استراتژی ها وجود دارد در سه سطح از مدیریت کل شرکت، سطح بخش یا واحد تجاری استراتژیک و سطح وظیفه ای انجام می گیرد .
بطور کلی مراحل  یک مدیریت استراتژیک به صورت زیر است:
1- شناسایی ماموریت، اهداف و استراتژی های کنونی شرکت
2- تدوین بیانیه ماموریت سازمان
3- شناسایی فرصتها و تهدیدات
4- تهیه ماتریس ارزیابی عوامل خارجی سازمان
5- شناسایی نقاط قوت و ضعف داخلی سازمان
6- تهیه ماتریس عوامل داخلی سازمان
7- تهیه SWOT
8- تعیین اهداف بلند مدت و ارائه استراتژیهای خاص
9- تعیین اهداف سالیانه
10-تخصیص منابع 
11-بررسی عملکرد
مدیریت استراتژیک یک روش خلاق و نو آور بوده و سبب ایجاد نظم، ارتباط و آگاهی بهتر کارکنان، برنامه ریزی غیر متمرکز توسط صف و مشارکت و مالکیت در هدف می شود و از لحاظ مالی سبب  عملکرد و سودآوری بیشتر و از لحاظ غیرمالی سبب افزایش آگاهی از تهدیدات، درک بهتری از استراتژیهای رقیب، افزایش بهره وری کارکنان، کاهش مقاومت در برابر تغییرات و . . . می شود. 
در عرصه فعاليتهاي پيچيده صنعتي، بازرگاني و اقتصادي، تعدد عوامل تاثير گذار، سرعت تغيير و تحولات، علاقه‌مندي سازمانها به كسب موفقيت و بقاي بلند مدت، برنامه ريزي استراتژيك را ضرورتي اجتناب ناپذير كرده است. تحقيقات نشان مي دهد، شركتهايي كه از مفاهيم و اصول مديريت استراتژيك استفاده مي كنند، در مقايسه با شركتهايي كه بدون اين نوع فعاليتهاي برنامه ريزي منظم هستند، از نظر فروش، سوددهي و بهره وري در وضع بهتري قرار دارند.
در اكثر مدلهاي برنامه ريزي استراتژيك، فرآيند برنامه ريزي پس از تعيين رسالت و اهداف شركت با تجزيه و تحليل عوامل داخلي و خارجي سازمان آغاز مي شود. در تجزيه و تحليل محيط داخلي ابتدا عوامل كلي تاثير گذار برمحيط داخلي سازمان شناسايي شده، سپس هر يك از اين عوامل به عوامل جزئي تر تجزيه مي شوند. اين عوامل جزئي مي توانند با توجه به اطلاعات موجود در سازمان و نظر مدير ارشد و ساير مديران وكاركنان، از نظر وضعيت موجود و اهميت آنها در سازمان امتياز دهي گردند. سپس هر يك از اين عوامل از نظر امتياز و اهميت بررسي شده و با استفاده از آنها نقاط قوت و ضعف سازمان شناسايي مي گردند. تجزيه وتحليل محيط خارجي نيز با شناسايي عوامل تاثير گذار خارجي بر سازمان شروع شده و اين عوامل كلي نيز پس ازتجزيه شدن به عوامل جزئي مرتبط، با توجه به اطلاعات موجود از نظر چگونگي واكنش سازمان در قبال آنها و اهمیت آنها براي سازمان امتياز دهي مي گردند. با بررسي هريك از اين عوامل و با توجه به امتيازات داده شده، فرصتها و تهديدات شناسايي مي گردند. با استفاده از امتيازات داده شده در مرحله قبل به هريك از عوامل، امتياز سازمان از نظر عوامل داخلي وخارجي محاسبه گرديده، و استراتژيهاي مناسب جهت سازمان پيشنهاد مي گردد.
با توجه به جایگاه برنامه استراتژیک در هدایت صحیح و هدف گرای یک سازمان، اهمیت تهیه یک برنامه کارآمد به خودی خود روشن و واضح می باشد. بر همین اساس تاکنون تلاش های بسیاری در جهت توسعه ابزارها و روش های تهیه برنامه استراتژیک در بخش های مختلف صورت پذیرفته است. 


2-برنامه ریزی سازمانی
برنامه ریزی سازمانی، یکی از گام های اساسی تضمین موفقیت یک سازمان محسوب می گردد. یک سازمان مستقل از تعداد کارکنان و میزان بزرگی و کوچکی آن، به برنامه ریزی سازمانی نیاز دارد.
تعیین ساختار سازمانی، روابط، شرح شغلی، فرآیندهای بین زیر مجموعه ها و به طور کلی استفاده بهینه از بخشهای مختلف سازمان و ایجاد روابط موثر و پایدار از جمله مهمترین اهداف این مقوله می باشد.
این شرکت نیز با بهره گیری از توان کارشناسی خود، در زمینه عارضه یابی و ایجاد یک برنامه ریزی سازمانی موفق و بهینه برای انواع کسب و کارها در سراسر ایران، خدمات خود را ارائه می نماید.
در متون مدیریتی گاهی دو واژه Planning , Programming را به جای یکدیگر به کار می برند. در حالی که Programming به نوعی برنامه ریزی جزئی تر دلالت دارد. برای برنامه ریزی تعاریف متعددی ارائه شده است، بطوریکه هر یک از نظریه پردازان سعی کرده اند با توجه به زمینه تخصصی خود آنرا تعریف کنند . در ذیل چند مورد از این تعاریف ارائه شده است :
•    برنامه ریزی عبارت است از تصمیم گیری در مورد اینکه چه کارهایی باید انجام گیرد
•    برنامه ریزی عبارتست از تعیین هدف و یافتن یا پیش بینی کردن راه تحقق آن
•    برنامه ریزی عبارتست تصور و طراحی وضعیت مطلوب در آینده و یافتن و پیش بینی کردن راهها و وسایلی که رسیدن به آن را فراهم کند.
•    برنامه ریزی یعنی ارائه طریق بر عملیات آینده که متضمن نتایج معین با هزینه مشخص و دوره زمانی معلوم است.


3-برنامه ریزی بازاریابی
یکی از خدمات بسیار ارزشمند مجموعه آرتمن، ارائه خدمات برنامه ریزی بازاریابی می باشد. مبحث برنامه ریزی بازاریابی شامل اقداماتی است که بر اساس شناخت بدست آمده از مرحله مطالعه بازار، یک کسب و کار باید انجام دهد تا به اهداف مورد نظر دست یابد. 
این شرکت در زمینه برنامه ریزی بازاریابی خدمات و راه حل های زیر را ارائه می نماید:
-    تعریف اهداف کلان و خرد بازاریابی
-    تعریف ساختار سازمانی تیم بازاریابی
-    تعریف روش های بازاریابی
-    تعریف برنامه اجرایی روزانه
-    تعریف روش های ارزشیابی عملکرد تیم بازاریابی
-    تعریف فرآیندهای مورد نیاز در بخش بازاریابی